Saturday 19 May 2012

Perlu Bijak Jika Membeli Belah Melalui Talian


Setiap kali bercerita mengenai cara mudah membeli-belah, pasti ramai menjawab pembelian secara dalam talian. Ia dikatakan lebih selesa dan banyak pilihan berbanding membeli-belah di kompleks beli-belah atau kedai.

Pembelian secara dalam talian banyak menawarkan koleksi fesyen atau peralatan lain dalam negara mahupun produk luar yang dikumpulkan dalam laman web sama bagi menarik perhatian pengguna.
Apabila menyentuh soal pembelian secara dalam talian, topik transaksi bayaran pasti menjadi wadah utama setiap kali ingin mendapatkan barangan digemari.

Jika tidak berhati-hati, pengguna mudah ditipu malah ia boleh menjadi sejarah hitam apabila maklumat nombor akaun atau kad kredit dicuri dan digunakan penjenayah siber.

Penyokong Keselamatan Internet dan Pengarah Perniagaan Pengguna Norton Asia, Effendy Ibrahim berkata, pengguna perlu mempunyai pengetahuan pembelian secara dalam talian, kos yang efektif ketika membeli-belah, cekap dan memastikan proses dijalankan selamat.

“Internet menjadi pilihan membeli-belah kepada pengguna, namun mereka perlu sedar dengan penipuan dalam talian yang kerap terjadi sekali gus merosakkan peralatan digunakan.

“Apabila menjalankan perniagaan dalam talian, pengguna perlu sentiasa mencari pihak ketiga yang diiktiraf bagi memastikan laman web dilayari melalui pengimbas malware untuk memastikan keselamatan peribadi sentiasa terjamin.

“Ia perlu ada sebagai alat memberi amaran terhadap kemungkinan berlaku ancaman berbahaya ketika urusan transaksi antara pembeli dan penjual dilakukan,” kata Effendy yang menyarankan kepada pengguna untuk memiliki pengimbas dalam komputer peribadi (PC) mereka.

Antara sistem keselamatan yang popular kini adalah Norton Internet Security atau Norton 360 yang berfungsi bagi mengenal pasti penipuan laman web dan mengesahkan kesahihannya.

“Melaluinya, pengguna boleh melayari, membeli-belah dan melakukan urusan perbankan dalam talian dengan yakin tanpa mendedahkan diri mereka kepada laman web yang berbahaya.

“Ia perlu diketahui dan dimiliki bagi mereka yang gemarkan aktiviti membeli barangan secara dalam talian. Ini kerana antivirus akan melakukan imbasan e-mel dan mesej bagi mengenal pasti dengan segera terhadap virus yang terdapat di situ, pautan mencurigakan dan lampiran yang dijangkiti.

“Mengenal pasti laman web yang selamat secara proaktif mampu menyekat bahaya daripada laman lain dan menghentikan ancaman sebelum pengguna sempat melayarinya,” katanya.

Norton Safe Web pula adalah alat yang terdapat dalam kedua-dua Norton Internet Security dan Norton 360 yang menawarkan perlindungan pembeli dalam talian dengan amaran.

Ia dapat membantu menyekat laman web yang tidak selamat dan palsu walaupun pengguna hanya melakukan aktiviti mencari.

Ciri-ciri ini menjadikannya mudah bagi pengguna untuk membezakan laman web yang selamat agar terhindar daripada penipuan.

Ia turut menyediakan penilaian tapak visual dalam hasil carian ketika pengguna melayarinya secara langsung ke laman web tertentu.

Oleh kerana sifat ancaman web (seperti memandu sambil muat turun) ia juga akan memberi amaran kepada pengguna sebelum mereka melawat laman web yang mengandungi kandungan berbahaya.

Di samping itu, ia turut menyediakan penilaian keselamatan e-dagang yang membantu pengguna membuat keputusan berdasarkan maklumat mengenai tempat selamat untuk membeli-belah dalam talian.

Selain itu, masalah kecurian identiti kini semakin meningkat dengan penggunaan Internet yang meluas. Pencuri identiti kini mewujudkan program perisian yang berniat jahat untuk mengambil maklumat akaun dan kata laluan pengguna ketika melakukan urusan membeli-belah atau transaksi perbankan dengan bertindak balas memberikan e-mel palsu meminta pengesahan nombor akaun.

Nombor kad kredit juga mampu dicuri dan mereka akan menjual di pasaran haram yang akan membolehkan pencuri di seluruh dunia membelinya serta membuat bayaran pada nombor akaun yang diambil.

Sesetengah mereka menganggarkan, penipuan kad kredit memberi kesan kepada satu dalam 20 pengguna. Walaupun liabiliti kewangan pemegang kad kredit untuk bayaran penipuan terhad, tetapi ia bersebab untuk anda melindungi keselamatan nombor kad kredit masing-masing.

Walaupun ia menjamin anda tidak menjadi mangsa penipuan kad kredit, pengguna perlu berusaha dan berhati-hati untuk melindungi diri daripada terjerumus dengan aktiviti penjenayah siber itu.

Effendy mengingatkan pengguna, program antivirus dan antispyware adalah penting jika gemarkan aktiviti membeli-belah secara dalam talian, urusan perbankan atau mengekalkan maklumat peribadi di dalam komputer anda.

Selain untuk melindungi maklumat, ia juga boleh menghalang komputer daripada kawalan penggodam. Pasang dan kerap kemas kini perisian firewall, antivirus dan penyelesaian antispyware untuk perlindungan menyeluruh.

Walaupun terdapat banyak perkara yang boleh dilakukan untuk melindungi identiti anda, ada beberapa perkara penting yang harus diambil kira.

“Walaupun sentiasa berhati-hati, ia bukan bermakna penggodam tidak dapat menggodam maklumat majikan dan bank, antara sebab penting untuk mengekalkan pengawasan maklumat secara berterusan terhadap akaun serta laporan kad kredit.

“Ini kerana, tempoh yang diambil selama beberapa bulan untuk mengetahui keputusan jika anda menjadi mangsa kecurian identiti. Ketika itu, penggodam sudah berjaya mencuri nombor akaun serta menjalankan urusan pembelian atas nama mangsa,” katanya.

Selain itu, pantau aktiviti ke atas semua akaun kewangan daripada perbankan pelaburan kepada kad kredit. Jika menerima amaran atau laporan institusi kewangan terhadap aktiviti akaun yang luar biasa, maklum balas secepat mungkin kepada pihak bank.

Seterusnya, laporkan jenayah terbabit kepada pihak berkuasa seperti CyberSecurity Malaysia atau Suruhanjaya Perdagangan Persekutuan.

Sumber : MyMetro Online
             http://www.hmetro.com.my/articles/Perlubijakjikabeli-belahditalian/Article

0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Walgreens Printable Coupons